Als je ooit een voet hebt gezet in een Indiase stad, ben je waarschijnlijk overweldigend geweest door het constante gezoem van motoren, de toeters en überhaupt het aantal voertuigen. Het verkeer in India is zeer druk en kan vaak verwarrend zijn, vooral als toerist. We hebben voor jou de meest fascinerende weetjes over het drukke verkeer in India op een rijtje gezet.
Might is right
In India heeft het grootste voertuig altijd voorrang boven het kleinere voertuig. Dit geldt voor iedere situatie, dus ook bij inhaalmanoeuvres. Met name bussen doen geen enkele moeite om rekening te houden met het overige verkeer en zullen dus ook bij naderende tegenliggers inhalen.
Richtingaanwijzers
Richtingsaanwijzers worden in India gebruikt om aan te geven of degene achter je in kan halen. Dit wordt gedaan met het rechter knipperlicht. Wanneer het linker knipperlicht wordt aangedaan betekent dit dat je juist niet kunt inhalen. Als je van richting wilt veranderen steek je je hand uit het raam en gebruik je dus niet het knipperlicht. Doe je dat wel? Dan zal er met name bij rechts afslaan een aanrijding plaatsvinden. De auto achter jou denkt namelijk dat hij kan inhalen terwijl jij naar rechts uitwijkt.
Claxon
Deze wordt gebruikt om aan te geven ‘’hier ben ik’’. Niemand gebruikt in India namelijk spiegels of kijkt bij het oversteken. Een lange toeter betekent ‘’als je nu niet aan de kant gaat rijd ik over je heen’’. Er wordt dan pas ook vaak bij dit signaal gereageerd door voetgangers en brommers.
Linkerkant van de weg
Als je het verkeer voor de eerste keer bekijkt, valt je misschien op dat iedereen aan de linkerkant van de weg rijdt. Dit komt omdat India, als voormalige Britse kolonie het Britse verkeerssysteem heeft overgenomen. Het kan in het begin dan ook verwarrend zijn als je normaal gesproken gewend bent om aan de rechterkant te rijden.
Het naleven van verkeersregels
Ook in India zijn er strikte verkeersregels, al worden deze niet altijd nauwkeurig nageleefd. Bestuurders vertrouwen vaak op hun intuïtie en ervaring om door het verkeer te navigeren. Dit leidt af en toe tot chaos opkruispunten en drukke straten. Verkeerslichten zijn niet altijd aanwezig of worden niet altijd gerespecteerd. Als toerist in India wordt er dan ook vaak geadviseerd om niet zelf te rijden. In de meeste situaties wordt er een taxi gebeld. De taxi’s die rondrijden in India kunnen auto’s zijn, maar je kunt je ook van A naar B laten vervoeren met een tuktuk. Het enige nadeel kan zijn dat je enige tijd moet wachten op een taxi. Dit komt niet alleen door de drukte, maar ook doordat weinig mensen bevoegd zijn als een officiële taxichauffeur. Wil jij je graag aanmelden als taxichauffeur? Neem dan eerst lessen in Nederland, voordat je gaat rijden in het drukke verkeersleven in India. Neem hier contact op met een professionele taxi opleider.
Verzameling aan voertuigen
De Indiase wegen zijn een waar veel spektalen aan diversiteit plaatsvindt. Je ziet auto’s vrachtwagens, bussen, scooters, motoren, fietsen en natuurlijk tuktuks. Doordat het vaak erg druk is op de wegen wordt er in veelvoud rond gereden met scooters. Zo kunnen de mensen zich het makkelijkste door de drukte manoeuvreren. Lees hier nog meer weetjes over motorrijden in het buitenland.
verkeersongevallen
helaas heeft deze chaotische verkeerssituatie ook een keerzijde: het aantal verkeersongevallen in India is hoog. Dit komt door roekeloos rijgedrag, slechte infrastructuur en onvoldoende handhaving van verkeersregels. Jaarlijks laten ruim 230.000 Indiërs hun leven achter door een verkeersongeval.
Kortom, het verkeer in India is zeer druk, van het luidruchtigere getoeter tot de creatieve manier waarop voertuigen zicht door de drukte bewegen.Wil je nog meer weten over India? Je leest het hier.
Vondt je dit interessant? Lees dan ook onze blog met weetjes over Bali.