Tegenwoordig zie je ze overal, of je nou aan social media doet of niet. Influencers zijn niet meer weg te denken uit de huidige marketingstrategieën. Duizenden bedrijven hebben de grootste successen uit deze strategie behaald. De aanbevelingen van influencers helpt bedrijven hun conversie aanzienlijk te vergroten. In deze blog lees je leuke feitjes over influencer marketing die je waarschijnlijk nog niet wist!
Miljard dollar industrie
Het is niet meer te ontkennen dat influencer marketing trending is en daadwerkelijk inkomsten oplevert voor bedrijven. Dit is de afgelopen jaren ontzettend hard gegroeid. Waar de influencer industrie in 2016 geschat werd op een markt van 1.7 miljard dollar, is dit in 2022 geschat op zo’n 16.4 miljard! Deze enorme groei is vooral te danken aan social media. Korte video platformen als Instagram, TikTok en YouTube zijn de grootste spelers in deze markt. Marketeers gebruiken deze platformen voor advertenties, influencers dragen deze advertenties weer naar buiten. Tegenwoordig doet bijna ieder bedrijf aan social media, onder andere om hun eigen producten ‘gratis’ te adverteren. Deze ‘free publicity’ is ook een vorm van influencer marketing.
Vrouwen vertrouwen influencers
Uit onderzoek is gebleken dat 86% van de vrouwen, die aan het onderzoek hebben meegedaan, social media als leidraad volgen wanneer ze aankopen doen. Influencers brengen ze op de hoogte over wat wel en niet in de mode is via social media. Vooral platformen als Facebook en Instagram zijn populair. Van de vrouwen die aankopen dankzij social media hebben gedaan, heeft meer dan de helft dit gedaan dankzij een influencer. Het is dan ook niet gek dat de meerderheid van influencer marketing wordt ingeschakeld door mode en beauty bedrijven.
Populair bij jongeren
Jongeren zijn tegenwoordig veel te vinden op social media. Platformen als Snapchat, TikTok en Instagram zijn non-stop in gebruik. Dankzij de brede inzet van influencers op social media nemen jongeren tegenwoordig sneller advies aan van influencers, dan van beroemdheden. In 2021 werd er per maand zo’n 130 miljoen keer op Instagram advertenties geklikt voor meer informatie!
Online marketing over geprinte marketing
Tegenwoordig is socialmediamarketing zo groot, dat in 2016 zelfs de geprinte media werd voorbij gestreefd! De afgelopen jaren zijn de uitbrengers van geprinte media een verandering ondergaan om mee te kunnen draaien met de huidige populariteit van online marketing. Zo zijn bijvoorbeeld veel kranten tegenwoordig ook online te lezen in plaats van een geprinte krant. Consumenten vertrouwen nu sneller mensen online waarmee ze zichzelf identificeren. Ook het makkelijk kunnen opzoeken van recensies en meningen heeft hierbij geholpen. Grote evenementen als Tomorrowland trekken al hun bezoekers via social media en gebruiken ook geen geprinte marketing.
Verwacht wordt dat de komende jaren de influencer marketing flink blijft stijgen. Het is dus zeer aan te raden voor bedrijven om zich hierin te verdiepen en met social media en influencers aan de slag te gaan!