Voor degene die vaker Top Gear hebben gekeken komt het als geen geheim dat auto’s vaak opvallende of grappige weetjes met zich meedragen. Dit kan gaan over de uitvinding van de lopende band, de kleinste auto ooit gemaakt of welke auto het vaakst geflitst wordt op de Nederlandse wegen. Dit soort leuke weetjes worden uitgelicht in de onderstaande blog!
Smart Fortwo
De naam zegt het eigenlijk al, deze smart is gemaakt voor twee personen en er is niet veel ruimte meer over voor andere dingen zoals bagage. Het is de vier na kleinste auto, die de openbare weg op mag, die ooit gemaakt is. De Smart ForTwo is in 1998 op de markt gekomen en zit momenteel al op de derde generatie. De kleinste Smart is slechts twee en een halve meter lang! De gemiddelde personenauto heeft een gemiddelde lengte van ongeveer vier meter, ter vergelijking. De Smart ForTwo is dus ideaal om op een drukke plek als Valkenburg centrum te parkeren.
Het begin van de moderne auto
Het jaar was 1886 en de eerste moderne auto was te bewonderen door het normale publiek. Benz, wat tegenwoordig het wereldbekende Mercedes-Benz concern is, heeft destijds ’s werelds eerste praktische automobiel geproduceerd die beschikbaar was voor iedereen met een zak geld. De Benz Patent-Motorwagen was te kopen voor ongeveer 600 Duitse Mark, tegenwoordig zou dit zo’n € 4500,- zijn. De auto bracht je van A naar B in luxe, maar niet in snelheid. De auto ging namelijk niet harder dan zestien kilometer per uur. Van deze auto zijn er in zeven jaar tijd rond de 25 exemplaren gebouwd. Tegenwoordig heb je ook een rijbewijs nodig om in auto’s van dit snelheidskaliber te rijden op de openbare weg. Benieuwd naar wat er gebeurt wanneer deze wet wordt overschreden? We hebben een blog geschreven over de straf voor rijden zonder rijbewijs.
Het BMW verleden
Wist je dat BMW vroeger vliegtuigen en vliegtuigmotoren deed produceren voordat ze de auto branche instapten? BMW heeft goed geld verdient in de eerste wereldoorlog door vliegtuigen te bouwen. Door het verdrag van Versailles mochten Duitse bedrijven per 1919 geen vliegtuigen meer bouwen dus zijn ze over gegaan in 1922 op het bouwen van vliegtuigmotoren. In de tweede wereldoorlog was BMW de leverancier van vliegtuigmotoren voor de Duitse Luftwaffe, wat de naam van de Duitse Luchtmacht was. Vanaf 1928 besloot de Beierse fabrikant om auto’s en automotoren te gaan maken, iets wat daarna exclusief de markt van BMW werd na de tweede wereldoorlog.