Wanneer je iets bestelt bij een webshop, verwacht je dat je pakketje snel en netjes bij je wordt afgeleverd. Wat je misschien niet weet, is dat veel webshops geen eigen magazijn hebben. Soms verpakken en verzenden ze zelf niet eens hun pakketten. In plaats daarvan schakelen ze e-fulfilmentbedrijven in, die deze taken voor hen uitvoeren. In dit artikel vertellen we je alles wat je moet weten over e-fulfilment: wat is het? Waarom maken zoveel webshops hier gebruik van? En wat zijn de voordelen? Je leest het op Wistjedatweetjes.nl!
Wat is e-fulfilment?
E-fulfilment is het proces dat plaatsvindt nadat een klant een bestelling heeft geplaatst op een webshop. Hieronder valt onder andere het verzamelen van de bestelde producten uit het magazijn, ook wel orderpicking genoemd, het verpakken en verzenden van de bestelling en uiteindelijk ook het afhandelen van retourzendingen. Deze verzameling van werkzaamheden wordt ook wel ‘fulfilment’ genoemd. Webshops die hun fulfilment uitbesteden, sturen de producten die ze verkopen naar een gespecialiseerd bedrijf dat deze logistieke werkzaamheden van ze overneemt. De webshop heeft op deze manier geen omkijken naar voorraadbeheer, personeelsplanning in het magazijn en hoeft geen transport te verzorgen. E-fulfilment gaat dus over veel meer dan alleen het inpakken en versturen van pakketjes.
Waarom verzenden veel webshops hun producten niet zelf?
Als startende ondernemer zul je weten hoe zwaar ondernemerschap kan zijn. Misschien heb je niet direct het kapitaal om zaken als fulfilment uit te besteden en wil je het wellicht ook het liefst zelf doen. Naarmate het aantal bestellingen echter groeit, kan het lastiger en tijdrovender worden. Veel webshops kiezen er dan voor om hun logistiek uit te besteden aan een fulfilmentbedrijf. Hieronder bespreken we een aantal redenen waarom zoveel webshops hier gebruik van maken.
Schaalbaarheid
Als een webshop groeit, groeien het aantal bestellingen mee. Dit betekent dat de webshop meer producten op voorraad moet hebben, meer tijd moet vrijmaken voor inpakwerk en dus meer personeel moet aannemen. Met de hulp van een fulfilmentbedrijf kun je eenvoudig opschalen en over een groter magazijn beschikken. Daarnaast werken zij met de meest efficiënte systemen en hebben ze voldoende personeel om zo grote hoeveelheden bestellingen aan te kunnen. Webshops krijgen zo de mogelijkheid om te groeien zonder direct te moeten investeren in een groter magazijn of extra personeel.
Kostenbesparing
Het klinkt misschien ongeloofwaardig, maar uitbreiden kan vaak juist goedkoper zijn dan alles zelf doen. Fulfilmentbedrijven hebben vaak scherpe afspraken met vervoerders en werken met geoptimaliseerde processen. Dit stelt hen in staat goedkoper te verzenden dan wanneer je als kleine webshop dit zelf uitvoert. Daarnaast bespaar je als webshop huurkosten van een magazijn, personeelskosten en kosten voor verzendmaterialen.
Focus op core business
Als ondernemer ben je over het algemeen veel bezig met strategie en planning, klantenservice, administratie en boekhouding. Je hebt dan vaak geen tijd voor inpakken, het scannen van barcodes en het verwerken van retourbestellingen. Het uitbesteden van logistieke werkzaamheden stelt je als ondernemer in staat te focussen op kernactiviteiten.
Professionele afhandeling
Fulfilmentbedrijven zijn expert in wat ze doen. Daarom zijn jouw logistieke werkzaamheden bij hen altijd in goede handen. Ze verpakken de bestellingen netjes in, verzenden ze op correcte wijze en zorgen voor een vlekkeloze retourprocedure. Hiermee kun je je imago positief versterken en je klanttevredenheid verbeteren.
Hoe werkt e-fulfilment in de praktijk?
- Inslag van goederen: als webshop stuur je je producten naar het fulfilmentcentrum. Hier worden de producten ontvangen, gecontroleerd en in het systeem ingesteld. Ieder product krijgt zijn eigen plek in het magazijn. Hier staan ze klaar om naar jouw klanten verstuurd te worden.
- Orderpicking: op het moment dat een klant iets op jouw webshop bestelt, komt de order automatisch binnen bij het fulfilmentbedrijf. Het fulfilmentbedrijf zorgt er dan voor dat de bestelde producten worden verzameld uit het magazijn.
- Verpakken en verzenden: de producten worden netjes verpakt en verzonden, vaak in een doos met het logo van jouw website. Hierna wordt het pakket overgedragen aan een vervoerder, zoals PostNL of DHL.
- Track & trace: de klant ontvangt een bevestiging van de verzending en een track & trace code om het pakket te volgen tot aan de deur.
- Retourenafhandeling: mocht een klant een artikel retourneren, komt het product bij het fulfilmentbedrijf binnen. Zij handelen de retournering voor je af.
Groeien als ondernemer
Als webshopeigenaar begrijpen we dat het lastig kan zijn om zaken uit handen te geven. Nu je de voordelen weet van een e-fulfilmentbedrijf kun je overwegen logistieke werkzaamheden aan professionals over te dragen, zodat jouw webshop juist meer kan groeien. Lees hier meer informatie over e-fulfilment en ontdek hoe het jouw webshop kan ondersteunen!